Pokaż wszystkie wpisy

Boska Chodakowska vs Matka Lewandowska cz. 1

Boska Chodakowska vs Matka Lewandowska cz. 1

Matka Lewandowska vs Boska Chodakowska - który trening wybrać

Trening – Lewandowska czy Chodakowska?

 

Nazwiska znane każdemu, nie tylko w świecie fitnessu. Każda osoba wkraczająca w przygodę ze sportem i aktywnością fizyczną natrafiła lub natrafi na obie panie. Aby lepiej się z nimi zapoznać postaram się pokrótce w dwóch artykułach podsumować ich zakres działania okiem dietetyka i trenera. Ze względu na obszerność tematu najpierw zajmiemy się programami treningowymi.

 

Ilość = jakość?

Zdecydowanym przodownikiem w zakresie treningowym jest pani Chodakowska. Pod względem ilości
i różnorodności programów treningowych poprzeczka została wysoko postawiona. W przeciwieństwie do pani Ani, która do tej pory wydała jedynie 4 płyty z treningami, w tym jednym z nich jest program dla kobiet w ciąży. Jak to jest możliwe, że 4 płyty oceniam jako małą ilość? Przy 16 płytach Chodakowskiej, treningach stworzonych przy współpracy z gazetą Shape, praktycznie codziennych, krótkich filmikach z ćwiczeniami na Facebooku oraz całej gamie filmików na Youtube pani Ewa staje się niedościgniona w polskim świecie fitnessu. Warto jednak przed rozpoczęciem zapoznać się z charakterystyką każdego z programów, aby dobrać go odpowiednio do swojej kondycji i stanu zdrowia.

 

Od czego może zacząć początkujący?

CHODAKOWSKA

Jednym z pierwszych programów pani Ewy był Skalpel oraz Skalpel II. Dla osób początkujących jest to najlepszy wybór. Skalpel II na sam początek będzie dobrym rozwiązaniem również przy problemach ze stawami. Jest to program krótki, mało intensywny, w trakcie którego wspomagamy się krzesłem. Zaś sam Skalpel stawia mocno na wzmacnianie. Nie jest to program mocno obciążający staw kolanowy i skokowy. Jednak, jeżeli odczuwamy w tracie wykonywania ćwiczeń dolegliwości bólowe, warto je zamienić lub zmodyfikować (najlepiej pod okiem trenera). Program Skalpel nie obejmuje rozgrzewki, którą należy koniecznie dodać w ramach prewencji urazowej oraz przygotowania stawów do aktywności fizycznej, ponieważ z tego mogą wynikać późniejsze problemy m.in. z kolanami.

Następnym programem typowo wzmacniającym jest Secret, czyli podstawy pilates. Trening ten wzmocni przede wszystkim kręgosłup i mięśnie głębokie. Zdecydowany faworyt dla osób, które mają pracę siedzącą
i całe dnie spędzają w jednej pozycji. Jest to mało intensywny trening, jednak bardzo wymagający. Dużym plusem jest dokładna instrukcja wykonywania ćwiczeń podana przez panią Ewę przed rozpoczęciem treningu. Jest to program zarówno dla początkujących jak i zaawansowanych. Do kolekcji treningów wzmacniających mięśnie posturalne należy także Model Look. Tutaj wyjątkowo pani Chodakowska poleca ćwiczenia z lekkim obciążeniem. Dobrym wyborem będą hantle 0,5kg do max 2kg (wersja „strong”). W przypadku braku asortymentu wystarczy mała butelka wody zamiast ciężarków. W serii treningów poprawiających koordynację
i stabilizację należy wspomnieć także o programie Metamorfoza. Pani Chodakowska określa ten program jako trening funkcjonalny z czym nie do końca się zgodzę. Co do większego „spalania kalorii” również mam pewne obiekcje. W trakcie 10 rund ćwiczymy przy użyciu piłki gimnastycznej. Jest to spore utrudnienie ze względu na walkę ze stabilizacją tułowia. Podczas ćwiczeń nasze tętno utrzymuje się na stałym poziomie, wzrasta jedynie w krótkich momentach, a to właśnie zmienne tętno jest jednym z czynników warunkujących wzrost spalania kalorii. Ostatnim treningiem wzmacniająco – modelującym jest Skalpel Wyzwanie. Do tej pory najtrudniejszy
i najbardziej intensywny ze wszystkich wcześniej wspomnianych treningów i najbardziej obciążający staw kolanowy ze względu na dużą ilość wykroków. Jednak, przy dobrym zdrowiu, jest to dobry kolejny krok po poprzednich edycjach Skalpela.

LEWANDOWSKA

Co zatem oferuje pani Ania dla początkujących? Do tej pory pani Lewandowska wydała 3 płyty z treningami dla wszystkich: Karate Cardio, Karate Cardio Military oraz 15/7. Pierwsze dwa programy bazują na ćwiczeniach pochodzących z treningów karate. Są to typowe treningi cardio: wykroki, wykopy i podskoki. Dla osoby początkującej najlepszym wyborem będzie trening Karate Cardio. Różnicą jest pojawienie się pięciodobowego teamu, który ćwiczy jednocześnie z panią Lewadowską i pokazuje różne wersje zaawansowania ćwiczenia. Dzięki temu każdy może dopasować trening do aktualnej formy. Niestety treningi Karate Cardio nie są najprostsze z wielu powodów: trzeba się dokładnie skupić na pojawiających się nowych elementach karate, gdzie układ rąk i nóg potrafi zmienić całkowicie ćwiczenie. Stąd też trening ten będzie bardziej wymagający. Dodatkowo duża ilość wyskoków i wykopów solidnie podniesie nasze tętno wysiłkowe. Bonusem na płycie są dwa krótkie bloki treningowe, jeden do wykonania w parach. Znajdziemy również przepisy na zdrowe koktajle okołotreningowe.

 

Na tropie „spalaczy tłuszczu”, czyli kolejny poziom zaawansowania treningu.

CHODAKOWSKA

Pozostałe programy pani Chodakowskiej są treningami typu HIIT (ang. High Intensity Interval Training).  Jest to forma treningu fizycznego polegająca na przeplataniu krótkich okresów intensywnych ćwiczeń anaerobowych (wykonywanych na maksymalnym poziomie intensywności) krótkimi okresami umiarkowanego wysiłku lub odpoczynku. Szok trening, Killer, Turbo Spalanie, Turbo Wyzwanie, Sukces, Hot Body, Bikini, Rewolucja, są to treningi bazujące na podobnym systemie. Każdy z nich jest podzielony na rundy. Ilość ćwiczeń
w zależności od treningu jest różna w każdej rudzie. Każde ćwiczenie trwa 20/30 sekund po czym następuje 10 sekundowa przerwa. Szok trening jest najkrótszym, bo jedynie 30 minutowym programem. Zaś najdłuższe Bikini, Sukces i Rewolucja trwają około godziny. Najbardziej intensywnymi treningami są Hot Body
i Rewolucja. Oczywiście jest to kwestia zmienna i zależna od poziomu wytrenowania danej osoby. Omawianie każdego treningu z osobna mija się z celem, gdyż mają zbliżoną formę. Za każdym razem pani Ewa zaznacza, że nawet wykonanie kilku z podanych rund już przynosi efekty i jest wartościowe dla naszego ciała. Dzięki podobnej charakterystyce można wykonywać każdy z tych programów zamiennie.

Warto podkreślić, że poprawne wykonywanie ćwiczeń jest najważniejsze. Pani Chodakowskiej najczęściej zarzuca się, że jej treningi są źle przygotowane i bardzo obciążają staw kolanowy i skokowy. Faktem jest, że przy jej intensywniejszych programach treningowych dominują wykroki oraz liczne przeskoki, które niepoprawnie wykonane doprowadzają do bolesności i nadwyrężeń. Dlatego na początku każdego treningu pojawia się informacja o wcześniejszej konsultacji z lekarzem, który powinien ocenić nasz stan zdrowia.

Poza wymienionymi przeze mnie treningami pani Chodakowska wydała kilka innych we współpracy z gazetą Shape. Wspomniałam jedynie o tych najbardziej popularnych i najlepiej dostępnych. Dodatkowo Facebook
i YouTube pani Ewy obfituje w krótkie, 5 minutowe filmiki uzupełniające jej programy treningowe. Ich ilość
i różnorodność sprawia, że osoby, które nie mają możliwości zakupienia płyt mogą sami „skleić” swój trening na podstawie jej propozycji. Po poprzednim dodaniu rozgrzewki i końcowego rozciągania.

LEWANDOWSKA

Wspomniany wcześniej trening 15/7 jest programem 15 minutowych ćwiczeń na każdy dzień, również należący do serii HIIT. Przez większą ilość zmian położenia i płaszczyzny ćwiczeń jest to bardziej intensywny program, jeżeli wykonamy minimum 3×15 minut jednego dnia. Wykonywanie jedynie 15 minut dziennie jest dobre
w przypadku lekkiego rozruszania i ograniczonego czasu na trening w ciągu dnia. Na dłuższą metę tak krótki trening nie przyniesie oczekiwanych efektów. Kilka rund programu 15/7, tuż obok Karate Cardio Military, będzie najbardziej intensywną formą ćwiczeń oferowaną przez panią Anię. Karate Cardio Military jest zaawansowaną wersją wcześniej wydanego programu Karate Cardio. Przede wszystkim jeden z bloków treningu jest wykonywany z dodatkowym obciążeniem, które w zależności od wybranego ciężaru będzie decydowało o intensywności treningu. W programie uwzględniono wiele ćwiczeń w podporze i pompek przeplatanych elementami karate i ćwiczeniami wytrzymałościowymi.  Na płycie również pojawiają się bonusowe treningi. Są to krótkie bloki oparte na podobnym systemie jak u pani Chodakowskiej: 30 sekund pracy i 10 sekund przerwy. Jeden z dodatkowych treningów należy wykonać w parach przy użyciu 2 kilogramowej piłki lekarskiej. Pomysł wykorzystania piłki lekarskiej jako dodatkowego obciążenia jest oryginalny i zdecydowanie podniesie intensywność ćwiczeń. Mając jednak na uwadze, że po te programy sięgają osoby wykonujące trening w zaciszu domowym, będzie to trudne do zrealizowania, gdyż nie każdy taką piłkę posiada i ciężko jest znaleźć zamiennik jak w przypadku hantli na butelki wody.

 

Czy to dla mnie?

Jaki wniosek wysuwa się po analizie i przećwiczeniu każdego z tych programów? Czy pani Ewie nie powiedział nikt o istocie rozciągania?! W najnowszych treningach znacznie została wydłużona rozgrzewka, co jest dużym plusem. Jednak, w przeciwieństwie do treningów pani Lewandowskiej, żadnego z programów pani Chodakowskiej nie pochwalę za ostatnią część, zaś równie ważną, jaką jest stretching. Ten element ma duży wpływ na prewencję urazów oraz ochronę mięśni i stawów. Dlatego każdemu polecam dodanie we własnym zakresie krótkiej serii rolowania lub prostego 10 minutowego rozciągania po każdej jednostce treningowej
z panią Chodakowską (z panią Lewandowską też nie zaszkodzi).
CHODAKOWSKA vs LEWANDOWSKA 0:1

Ostatnią rzeczą wartą dopracowania w treningach obu pań jest wersja ćwiczeń dla osób początkujących. Coraz częściej się ona pojawia, jednak nie za każdym razem. Aby programy były przystępne dla wszystkich niezależnie od poziomu wytrenowania jest to konieczne zwłaszcza, że w programach z serii HIIT ćwiczenia są bardzo intensywne i wymagające. Ilość i różnorodność oferty treningowej pani Chodakowskiej jest tak duża, że każdy znajdzie coś dla siebie, jednak pani Lewandowska, dzięki przeprowadzeniu treningu z kilkuosobową grupą częściej pokazuje alternatywne wersje ćwiczeń.
CHODAKOWSKA vs LEWANDOWSKA 0:2

Osobiście wybieram jednak panią Chodakowską, gdyż jej ćwiczenia są bardziej funkcjonalne (czyli imitują ruchy wykonywane na co dzień przy zwykłych czynnościach), a oferta na tyle rozwinięta, że pozwala na skomponowanie indywidualnego programu treningowego. Dodatkowo ćwiczenia w trakcie treningu są mniej monotonne i bardziej zróżnicowane, dzięki czemu nie znudzimy się tak szybko systematycznie wykonywanym programem.
CHODAKOWSKA vs LEWANDOWSKA 3:2 

W ramach „metamorfoz” pani Chodakowska na swoim Facebooku co tydzień publikuje tygodniowy plan treningowy oparty na jej treningach. Dodatkowe filmiki zamieszczane przez panią Ewę na jej profilu będą dobrym urozmaiceniem i wydłużeniem treningu dla osób szukających nowych inspiracji, pomysłów oraz sposobów na nowe bodźce treningowe.
CHODAKOWSKA vs LEWANDOWSKA 4:2.

Polecam jednak po przejściu przez każdy z programów dopasowanie takiego planu indywidualnie. Warto słuchać swojego ciała i zobaczyć jak reaguje ono na treningi. Wybrać te, po których czujemy się najlepiej i nic nas nie boli. Można bez problemu mieszać treningi oferowane przez obie panie.

Czy osoby odchudzające się powinny sięgnąć po te treningi? Oczywiście, pod warunkiem dobrego stanu zdrowia i kondycji stawów. Jednak nadal jestem zdania, że nic tak nie przyspiesza odchudzania i nie ujędrnia sylwetki jak trening siłowy, najlepiej pod okiem trenera, który merytorycznie nas poprowadzi i wspomoże,
a także poprawi technicznie, co zwiększa nasze bezpieczeństwo. Na koniec podkreślam, abyśmy pamiętali
o konsultacji z lekarzem lub fizjoterapeutą przed rozpoczęciem każdej aktywności fizycznej! Czujne oko specjalisty oraz indywidualnie dopasowany trening to klucz do szybkich i bezpiecznych efektów. Szczególnie dotyczy to kobiet w ciąży i tuż po urodzeniu dziecka, które chcą wrócić do formy lub rozpocząć przygodę
z aktywnością fizyczną. Jak najbardziej będzie to dobra droga do uzyskania wymarzonej sylwetki, ale czy
w każdym przypadku? I czy będziemy mogli skorzystać wtedy z pomocy obu pań? Ten temat wymaga szczególnej analizy, zobaczcie ją w części drugiej mojego wpisu (click).

 

WYNIK PIERWSZEGO POJEDYNKU
CHODAKOWSKA vs LEWANDOWSKA 4:2

Autorką artykułu jest “Zdrowy Żuraw” – trener i dietetyk. Nie straszne jej były mury Wrocławskiego Uniwersytetu Medycznego, na którym zdobywała swoje wykształcenie. Należy do zwolenników Evidence Based Nutrition, które zamierza promować w swoich artykułach. Na co dzień Żurawia można spotkać w gabinecie we wrocławskim WKK Sport Center, gdzie z chęcią przyjmie każdego aktywniaka gotowego do podjęcia zdrowego trybu życia.
Kontakt: zdrowyzuraw@gmail.com

Nabrałeś ochotę na trochę ruchu i fitnessu? Możesz zarezerwować zajęcia np. tutaj.

Natomiast więcej ciekawych artykułów znajdziesz zawsze na naszym blogu

Bądź zawsze na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, otrzymuj wiadomości o nowych poradach oraz promocjach!

Podany adres e-mail został dodany do newslettera

Zapisz się