Pokaż wszystkie wpisy

Jak rozpoznać wykształconego dietetyka w gronie samozwańczych magików?

Jak rozpoznać wykształconego dietetyka w gronie samozwańczych magików?

ZASADY PRAWDZIWEGO DIETETYKA

1.Uczelnia wyższa, czy kilkugodzinny kurs?

Kto pyta nie błądzi, a pytając o wykształcenie dietetyka do którego się udajesz zyskasz wiele. Zmorą dzisiejszych czasów są „pseudo dietetycy”, których na rynku jest coraz więcej. Najczęściej ukończyli oni jedynie krótki kurs lub po prostu im samym udało się zrzucić kilkanaście kilogramów, więc chcą się dzielić swoją zdobytą wiedzą. Polskie prawo nadal pozwala na to, żeby dietetykiem mianowały się również osoby bez odpowiedniego wykształcenia, co jest zwyczajnie niebezpieczne dla pacjenta.

W 17 krajach UE zawód dietetyka jest uregulowany i aby praktykować, trzeba mieć ukończone studia wyższe. Niejednokrotnie takie osoby nie zdają sobie sprawy, że w ich rękach spoczywa zdrowie pacjenta. Oczywiście, nawet ukończenie uczelni medycznej nie zawsze będzie gwarantowało, że taki dietetyk będzie osobą w pełni kompetentną, stąd równie ważne są opinie i wrażenia pacjentów, którzy już z tym dietetykiem współpracowali.

2. Dieta cud i szczupła sylwetka w 5 minut, czyli „efekt jojo” już stoi za progiem.

Zdrowe i bezpieczne odchudzanie polega na powolnej redukcji tkanki tłuszczowej, tylko tak uchronimy się przed szybkim powrotem do wagi wyjściowej oraz zaburzeniami metabolizmu. Tempo utraty tłuszczu zapasowego jest uzależnione od fizjologii organizmu i indywidualne dla każdego z nas. Zaleca się utratę 0,5-1kg tygodniowo, taki czas pozwoli na utratę wagi, a nie wody z organizmu przy równoczesnym zachowaniu masy mięśniowej. Dlatego, jeżeli ktoś nam obiecuje szczupłą sylwetkę w tydzień, to nasza ucieczka od takich osób jest jedyną słuszną drogą.

3. Szczegółowy aż do bólu.

Każdy profesjonalny dietetyk wypyta pacjenta na pierwszej wizycie o wszystko począwszy od diety, stylu życia, skończywszy na ostatnich badaniach i morfologii. Wszystko to jest potrzebne, aby móc prawidłowo dopasować dietę i określić aktualny stan zdrowia. Jeżeli zostanie to pominięte, uważaj, bo źle dopasowana dieta może wyrządzić wiele szkód.

4. Czy tylko cyferki ważne?

Niestety, czasami bywa tak, że efekty „na wadze” przychodzą trochę później. Nie oznacza to, że w organizmie nie zachodzą żadne zmiany. Ciało staje się jędrniejsze, poprawia się stan włosów, skóry i paznokci. Może nastąpić regulacja gospodarki hormonalnej, a nasze samopoczucie jest zdecydowanie lepsze. I to już jest wielki sukces! Jeżeli twój dietetyk nie będzie podzielał tego entuzjazmu, ponieważ waga „stoi w miejscu”, uciekaj jak najszybciej, bo cyferki to nie wszystko.

5. Suplementy na śniadanie, obiad i kolację?

Suplementacja nie jest ani regułą ani koniecznością. Dobrze zbilansowana dieta u większości pacjentów jest wystarczająca i powinna pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne.
W przypadku poważnych niedoborów, chorób, owszem, często jest to ważny element. Ale nie dajmy się nabierać na firmowe suplementy, które będą obowiązkowym elementem każdego posiłku i na które wydamy więcej pieniędzy niż na jedzenie. Również zachęcam do zapoznania się z definicją leku i suplementu diety, ponieważ to co się pod nimi kryje może zaskoczyć niejednego z was.

6. Mitologia dietetyczna.

Czy dieta bezglutenowa, bezlaktozowa i wysokotłuszczowa to obowiązek u każdego i czy tylko taka rygorystyczna eliminacja przyniesie efekty? NIE. Dieta eliminacyjna jest konieczna w przypadku współistniejących alergii, nietolerancji pokarmowych lub innych dieto zależnych chorób. Nie jest prawdą, że każdy na pewno je ma i dlatego nie należy bez odpowiednich badań wprowadzać takiego postępowania dietetycznego. Lepiej zastanowić się, czy specjalista, który nam to proponuje nie ulega powszechnie panującym trendom żywieniowym, które są dla niego ważniejsze niż zdrowie pacjenta.

7. Nie marnuje jedzenia.

Bardzo ważna i bardzo często pomijana kwestia. Tutaj nie tylko liczą się twoje fundusze, ale również twój czas. Marnując obie te rzeczy prawdopodobnie szybko zniechęcisz się do długotrwałego wprowadzenia zaproponowanych przez dietetyka zmian do swojego jadłospisu i życia.

8. Internetowa gotówka.

Tutaj krótko i na temat. Nie da się ułożyć indywidualnie dobranej diety w kilka minut. Jeżeli dostajesz swój jadłospis podczas pierwszej wizyty, to miej świadomość, że nie jest on stworzony specjalnie dla ciebie
i prawdopodobnie pacjent przed tobą dostał identyczną rozpiskę. Nawet najlepszemu dietetykowi ułożenie dobrej diety może zająć kilkanaście godzin.

9. Kompleksowa współpraca.

Coraz częściej dietetycy pracują w zespole specjalistów. Otaczają się dobrymi trenerami, fizjoterapeutami oraz psychologami. Dzięki czemu pacjentowi jest udzielane wszechstronne wsparcie. Pomaga mu to nie tylko lepiej się poczuć, ale również szybciej osiągnąć wymarzone efekty. Powszechnym zjawiskiem jest również podwójna specjalizacja jednej osoby: dietetyk – trener lub psychodietetyk, gdzie poza poradami dotyczącymi żywienia uzyskamy od takiej osoby pomoc i wsparcie treningowe lub psychologiczne. Przy intensywnym wysiłku fizycznym lub zaburzeniach odżywiania taka współpraca może okazać się niezbędna w procesie leczenia oraz
w drodze do upragnionego celu. Często nawet sam dietetyk zna i umie polecić specjalistów z innych dziedzin, którzy byliby dla nas przydatni.

10. Przyznaje się do niewiedzy.

Dietetyk, to też człowiek. Potrzeba naprawdę sporego doświadczenia, aby stać się specjalistą w danej dziedzinie, a dietetyka jest na tyle rozległą nauką, że tym bardziej jest to niełatwe zadanie. Coraz powszechniejszym
i dobrym zjawiskiem jest specjalizacja dietetyków, dzięki temu możemy spodziewać się, że dana osoba ciągle kształci sięi doszkala w dany kierunku oraz jest na bieżąco z nowymi wytycznymi w leczeniu danej choroby, czy w postępowaniu dietetycznym.

11. Wsparcie, kontrola.

Dobry kontakt z dietetykiem poza wizytami, to podstawa współpracy. W połączeniu z dietetykiem- motywatorem, sukces murowany. Nic nie jest tak ważne jak wsparcie podczas wprowadzania nowych nawyków. Dietetyk wie
i rozumie, że nie jest to łatwa droga. Dlatego tak ważne są wizyty kontrolne, bo podczas takiej rozmowy można ocenić efekty oraz czy obrana ścieżka jest prawidłowa. Może okazać się, że trzeba będzie wprowadzać pewne zmiany, ale to jedynie dla zdrowia i komfortu pacjenta.

12. Dietetyk = Edukator.

Na koniec to co najważniejsze, a najczęściej pomijane. Dobry dietetyk to również dobry edukator i z jego gabinetu wyjdziemy nie tylko z planem odżywiania, ale również z bagażem wiedzy, która pomoże nam dokonywać lepszych wyborów żywieniowych i nauczy jak prowadzić zdrowy tryb życia.

Pamiętajmy, że dieta jest jedynie środkiem do celu. To od nas i naszego zaangażowania zależy jakie efekty osiągniemy. Obecność wykształconych profesjonalistów u naszego boku ma nam jedynie
w tym pomóc. Pomóc, a nie zaszkodzić!

Post powstał dzięki współpracy ze “Zdrowym Żurawiem” – dietetykiem i trenerem. Nie straszne jej były mury Wrocławskiego Uniwersytetu Medycznego, na którym zdobywała swoje wykształcenie. Należy do zwolenników Evidence Based Nutrition, które zamierza promować w swoich artykułach. Na co dzień Żurawia można spotkać
w gabinecie we wrocławskim WKK Sport Center, gdzie z chęcią przyjmie każdego aktywniaka gotowego do podjęcia zdrowego trybu życia. Kontakt: zdrowyzuraw@gmail.com

Bądź zawsze na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, otrzymuj wiadomości o nowych poradach oraz promocjach!

Podany adres e-mail został dodany do newslettera

Zapisz się