Pokaż wszystkie wpisy

Jak przygotować się do wizyty u dietetyka?

Jak przygotować się do wizyty u dietetyka?

Dobrać odpowiednią dietę do swojego trybu życia to sztuka, która udaje się nielicznym – ale po to tu jesteśmy.

Czy to przy intensywnym uprawianiu sportu, czy przy próbach zrzucenia paru kilogramów ważne jest, żeby nasz organizm miał dostarczaną odpowiednią ilość energii i substancji odżywczych. Dlatego warto zwrócić się do specjalisty, który odpowiednio dobierze nam sposób odżywiania. Jak przygotować się do wizyty
u dietetyka? 
Dobrze przygotowany pacjent do wizyty to skarb, który na pewno doceni każdy dietetyk. Nie tylko usprawni to przebieg konsultacji, ale również pomoże szybciej zapoznać się z pacjentem.

Od czego zacząć?

Podstawą jest spisanie „dzienniczka żywieniowego”. Dobrze prowadzony dzienniczek pozwoli na indywidualne dopasowanie diety i uwzględnienie preferencji żywieniowych pacjenta. Najprostszą formą jest sporządzenie listy produktów spożytych w ciągu dnia. Dla najlepszej analizy polecane jest prowadzenie dzienniczka przez 5-7 dni. Jednak już 1-3 dniowe notatki pozwolą na wstępną ocenę dotychczasowej diety. Dobrą praktyką jest uwzględnienie przynajmniej jednego dnia wolnego od pracy lub weekendu, ze względu na to iż nasz sposób odżywiania w tych dniach może się różnić od dnia roboczego. Najlepszym schematem codziennego zapisu posiłków powinien zawierać informację o: GODZINIE SPOŻYCIA + RODZAJU PRODUKTU + WIELKOŚCI I ILOŚCI SPOŻYTEGO PRODUKTU.

Czyli przykładowo:

8.00 płatki owsiane 4 łyżki, szklanka mleka 2%, łyżeczka miodu
10.30 mały banan, garść orzechów włoskich

Jest to jednak dosyć czasochłonna metoda. Dlatego, jeżeli jest taka możliwość, polecam moim pacjentom przed wizytą pobranie na telefon aplikacji pozwalającej na systematyczne spisywanie posiłków. Takie programy są już dostępne na telefony z systemem operacyjnym Android i iOS. 

Pamiętaj – napoje i przekąski też się wliczają!

Czego mogę się spodziewać po wizycie?

Na pierwszą wizytę warto zarezerwować około godziny czasu. Poza szczegółową rozmową, ankietą żywieniową, odbędzie się pomiar masy ciała. Obecnie większość dietetyków dokonuje pomiaru masy i składu ciała specjalnymi analizatorami, działającymi na zasadzie bioimpedancji elektrycznej (BIA) – przepływu prądu
w fazie wodnej i tłuszczowej organizmu. Przeciwwskazaniem do wykonania tego pomiaru jest wszczepiony rozrusznik serca. Najbardziej wiarygodny wynik uzyska się, gdy pomiar będzie dokonywany 3 godziny od ostatniego posiłku i wysiłku fizycznego oraz z pustym pęcherzem.

Warto zabrać ze sobą aktualne wyniki badań i ewentualny spis zażywanych leków. Dietetyk na pewno zapyta
o historię choroby, poprzednie próby odchudzania i ilość oraz rodzaj aktywności fizycznej. Są to istotne pytania pomocnicze, pomagające ustalić plan działania.

I co dalej?

Dietetyk ma za zadanie opracowanie indywidualnego planu żywieniowego. Czas oczekiwania  wynosi zwykle około 2-4 dni. Jest to szczegółowy opis posiłków wraz z przepisami, gramaturą. Zawiera także kaloryczność potraw
i produktów, zawartość białka, tłuszczu i węglowodanów. Po dwóch tygodniach ustalana jest wizyta kontrolna, która trwa 15-30 minut. Kontakt z  dietetykiem w razie ewentualnych wątpliwości i wizyty kontrolne to także klucz do sukcesu terapii.

Pamiętaj – im dokładniej będziesz się trzymać planu – tym lepsze uzyskasz efekty i szybciej osiągniesz wymarzony cel!

Jak osiągnąć najlepsze efekty? Łącząc dietę ze sportem. I po to tu jesteśmy. 

Niech Sport będzie z Wami! 

Autorką artykułu jest “Zdrowy Żuraw” – trener i dietetyk. Nie straszne jej były mury Wrocławskiego Uniwersytetu Medycznego, na którym zdobywała swoje wykształcenie. Należy do zwolenników Evidence Based Nutrition, które zamierza promować w swoich artykułach. Na co dzień Żurawia można spotkać w gabinecie we wrocławskim WKK Sport Center, gdzie z chęcią przyjmie każdego aktywniaka gotowego do podjęcia zdrowego trybu życia. Kontakt: zdrowyzuraw@gmail.com

Bądź zawsze na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, otrzymuj wiadomości o nowych poradach oraz promocjach!

Podany adres e-mail został dodany do newslettera

Zapisz się