Pokaż wszystkie wpisy

Motywacja do ćwiczeń – skąd ją czerpać?

Motywacja do ćwiczeń – skąd ją czerpać?

Motywacja do ćwiczeń

 

Chcesz zacząć ćwiczyć lub w ogóle regularnie się ruszać? Ten artykuł Ci w tym pomoże!

Czy Ty też każdego dnia czekasz na motywujące bodźce, które zachęcą Cię do działania?
Nie trać więcej czasu – zacznij się ruszać! Skoro motywacja nie pojawiła się do tej pory sama, trzeba jej trochę pomóc.

 

Czym w ogóle jest motywacja

Jest to wewnętrzny, psychofizyczny stan gotowości do podjęcia określonego działania. Może przyjmować różne formy. Nie jest nią tylko i wyłącznie uczucie wewnętrznej chęci do zmiany swojego życia, czy do osiągania postawionych celów.

Każda odczuwana przez nas emocja jest pewną formą motywacji. Emocje przypisują znaczenie określonym zdarzeniom w naszym życiu i są bodźcem do podejmowania konkretnych działań.

Przykładowo – uczucie strachu pobudza nas do podjęcie kroków, które zapewnią nam bezpieczeństwo.

Jak sprawić, by pojawiła się chęć podjęcia aktywności fizycznej? Przedstawimy Ci kilka sposobów na pobudzenie wewnętrznej motywacji.

motywacja do siłowni

Źródło: PxHere

 

Stwórz sobie idealne warunki

Bardzo dużo zależy od zapewnienia sobie własnego komfortu. Nie musisz od raz iść na siłownię – jeżeli nie czujesz się na to gotowy. Wybierz sobie miejsce, w którym jest Ci komfortowo i tam zacznij od prostych ćwiczeń.

Możesz to robić w domu, ogrodzie, parku, czy jakimkolwiek innym ustronnym miejscu. Gdy już zobaczysz pierwsze efekty swoich ćwiczeń i poczujesz się pewniej, możesz wybrać siłownię, która spełni Twoje wymagania lub salkę, w której możesz praktykować swój ulubiony sport.

Pamiętaj, że każda aktywność jest dobra i przyniesie Ci efekty. Wybierz więc taką, która dodatkowo sprawi Ci przyjemność i działaj!

 

Nie zamęczaj się dietą!

Wiele osób uważa, że nie ma sensu zaczynać ćwiczyć – bo jest to jednoznaczne z przejściem na dietę. Boją się zrezygnować z przyjemności płynącej z jedzenia, przez co nie próbują nawet zmienić swoich zwyczajów żywieniowych.

Dobra wiadomość jest taka, że dieta wcale nie musi być niesmaczna i męcząca. Praktycznie każda z Twoich ulubionych potraw czy przekąsek ma swój zdrowy lub mniej kaloryczny zamiennik. Wszystko da się przyrządzić tak, żeby było jednocześnie smaczne i fit.

Nie pozwól więc, żeby dieta zdemotywowała Cię do ćwiczeń. Zacznij szukać zdrowych i smacznych zamienników. Szybko zauważysz efekty nie tylko w swojej sylwetce, ale także samopoczuciu. Lekkie, wartościowe produkty sprawią, że przestaniesz czuć się ospały i ociężały. Dzięki temu znajdziesz więcej chęci na trening!

 

skok o tyczce wrocław

Źródło: PxHere

 

Myśl pozytywnie

Kontroluj swoje myśli. To od nich uzależnione są Twoje późniejsze działania. Bez pozytywnego nastawienia nigdy nie przełamiesz swoich wewnętrznych blokad

Jeżeli naprawdę trudno zebrać Ci się do działania, a wszystkie plany odkładasz na później – może zbyt wysoko postawiłeś sobie poprzeczkę? Warto na początku zacząć od prostych, przyjemnych ćwiczeń wprowadzających. Apetyt rośnie w miarę jedzenia. To przysłownie sprawdza się również przy wszelkiego rodzaju aktywnościach.

Uzbrojony w pozytywne myślenie zacznij się rozciągać, potrenuj oddech, zrób parę prostych, niewymagających ćwiczeń – zapał do dalszych aktywności pojawi się szybciej niż myślisz.

Nastawiając swój umysł na sukces pobudzasz go do działania i Twoja efektywność natychmiast wzrasta. Pomyśl o tym, gdy następnym razem powiesz „to nie ma sensu” lub „i tak nie dam rady”.

 

Muzyka Cię nakręci

Na pewno wiele razy, kiedy słuchałeś muzyki przywołała ona jakieś wspomnienia. Niejednokrotnie zapewne poczułeś też nagłą ochotę, żeby np. zacząć tańczyć. Jest to zjawisko warunkowania emocjonalnego, nazywane też „kotwiczeniem” lub „kotwicą”.

Bodźce zewnętrzne, takie jak właśnie muzyka wywołują u nas określone stany emocjonalne. Jak możesz to wykorzystać? Znajdź rodzaj muzyki, która najlepiej pobudza Cię do działania, Jeżeli dzięki jakiejś piosence poczujesz ochotę na ruch, to gdy następnym razem ją włączysz Twój mózg zmotywuje Cię znowu do działania. Chyba warto spróbować, prawda?

 

motywacja cwiczenia dieta

Źródło: PxHere

 

Wszystko pod kontrolą

Nie ma nic bardziej motywującego od naocznych efektów naszej pracy. Dlatego warto założyć dzienniczek, w którym będziesz zapisywał swoje pomiary i wagę ciała. Możesz to robić co kilka – kilkanaście dni. Już pierwsze, nawet niewielkie efekty, wywołają uśmiech na twarzy – a wtedy będziesz już chciał więcej i więcej.

Możesz też zrobić sobie zdjęcia, np. przed rozpoczęciem aktywności oraz na każdym kolejnym etapie, który sobie wyznaczysz. Czasami efekty nie są widoczne na pierwszy rzut oka, gdy przeglądamy się codziennie w lustrze – ale porównanie takich zdjęć w dłuższych okresach czasu może okazać się miłym zaskoczeniem, które zmotywuje Cię do dalszych ćwiczeń!

 

Działaj!

Jak widać – sposobów na wsparcie motywacji jest wiele. Najważniejsze jest jednak jest to, by największy nacisk kłaść na pracę nad warunkami, które pozwolą nam się rozwijać

Dlatego trzeba zacząć od podstaw:

  • Po pierwsze – od zmiany naszych nawyków, przekonań, wartości.
  • Po drugie – od wyzbycia się destrukcyjnych emocji. To te czynniki wewnętrzne, blokują nas najbardziej.

Równie ważne są czynniki zewnętrzne, takie jak praca, miejsce w którym żyjemy, czy ludzie, którymi się otaczamy, nasz plan dnia, rutyna. Zastanów się, czy nie warto zmienić niektóre z tych elementów – może właśnie one blokują Twoją naturalną wewnętrzną energię i nie pozwalają jej się rozwijać?

 

Ważne

Zamień „muszę” i „powinienem” na „chcę”. Jesteśmy istotami, które uwielbiają stawiać opór i sprzeciwiać się wszystkiemu i wszystkim. Nawet sobie. Następnym razem powiedz na głos, że chcesz coś zrobić. Dla przykładu: „Chcę pójść pobiegać”. To sprawi, że będę się później lepiej czuł.

 

Do dzieła! Ruszaj ćwiczyć. Nie wiesz gdzie? Zajrzyj do naszej bazy obiektów sportowych.

Poszukujesz kolejnych inspiracji? Zapraszamy do lektury pozostałych artykułów z naszego bloga.

Bądź zawsze na bieżąco!

Zapisz się do newslettera, otrzymuj wiadomości o nowych poradach oraz promocjach!

Podany adres e-mail został dodany do newslettera

Zapisz się