Wiele się mówi o dobroczynnym wpływie aktywności fizycznej na ciało i umysł człowieka. Mało kto jednak precyzyjnie wskazuje, dlaczego warto uprawiać sport. Sprawdź, jakie korzyści może ci on przynieść!

Ludzie mediów, influencerzy, lekarze i specjaliści naukowi — wszyscy oni zgodnie zachęcają do uprawiania sportu. Niestety mało mówi się o tym, dlaczego warto uprawiać sport i jakie konkretnie przynosi on korzyści. Warto się o tym dowiedzieć nieco więcej i dodatkowo zorientować się, czy każda aktywność fizyczna będzie równie dobra.

10 powodów dla których warto uprawiać – zdrowie fizyczne

Dlaczego warto być aktywnym? Wiedzieć trzeba, że regularna aktywność fizyczna pomaga w budowaniu tężyzny fizycznej i przekłada się na poprawę kondycji. Co jednak bardzo ważne, aktywność fizyczna wpływa także na ogólny stan zdrowia. Dzięki regularnym ćwiczeniom wzmocnieniu ulega serce, następuje poprawa krążenia, a także minimalizuje się chorób serca. Regularne ćwiczenia oczywiście obniżają ciśnienie krwi.
Regularne ćwiczenia fizyczne poprawiają pracę układu sercowo-naczyniowego i opory przepływu krwi, lecz również zmniejszają poziom cukru we krwi, redukują cholesterol, a nawet zapobiegają nowotworom. Co ciekawe, po aktywności fizycznej następuje także większa ochota na seks.
Regularna aktywność fizyczna poprawia wydolność organizmu, dzięki czemu zwiększy się twoja wytrzymałość. Zauważyć można pozytywny wpływ na układ kostny, a także poprawie ulega funkcjonowanie układu nerwowego.

Najważniejsze korzyści z uprawiania sportu – zdrowie psychiczne

Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, lecz aktywność fizyczna ma znaczący wpływ na zdrowie psychiczne. Jakikolwiek wysiłek fizyczny i nawet najprostsze ćwiczenia powodują, że wydzielają się hormony szczęścia, które mają stanowić nagrodę od organizmu. Oznacza to, że jeśli będziemy uprawiać sport regularnie, uzyskamy nie tylko korzyści zdrowotne, lecz również lepsze samopoczucie, które zapewnią nam endorfiny. Co ciekawe, dzięki aktywności fizycznej następuje także redukcja stresu, poprawie ulegają funkcje poznawcze i znacznie maleje ryzyko pojawienia się różnego rodzaju chorób o podłożu psychologicznym.

Dlaczego warto uprawiać sport – profilaktyka

Siedzący tryb życia, cukrzyca, nadwaga, a nawet osteoporoza, to naprawdę poważne problemy dzisiejszego społeczeństwa. Wiedzieć trzeba, że regularne uprawianie sportu może być stosowane profilaktycznie. Wiedzieć bowiem trzeba, że wśród zalet płynących z uprawiania sportu niezwykle ważne jest to, że zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele poważnych dolegliwości. Sport pomaga zachować dobrą kondycję fizyczną, pozytywnie wpływa na stan zdrowia i samopoczucia, ale oprócz tego regularny wysiłek fizyczny znacznie obniża ryzyko zachorowania na choroby serca, układu kostnego, stawów, a także układu oddechowego. Jest to bardzo ważne dla osób w średnim wieku i starszych, a także dla tych, którzy w pozycji siedzącej spędzają większość dnia.

Jaka aktywność fizyczna będzie najlepsza?

Pozytywny wpływ sportu na zdrowie jest bezdyskusyjny. Warto się teraz jednak dowiedzieć, czy każdy sport wpływa pozytywnie na ciało, czy jedynie wybrane dyscypliny? Jeśli chcemy osiągnąć jak najwięcej zalet aktywności fizycznej, powinniśmy wybierać sporty rekreacyjne, które mają największy wpływ na organizm. Bardzo dobre efekty osiągnie się poprzez fitness, lecz polecana jest także jazda na rowerze, bieganie, pływanie, a także różnego rodzaju sporty siłowe. Bez względu na to, jaki sport się wybierze, korzyści dla zdrowia fizycznego zawsze będą ogromne.

Czy zawsze sport to zdrowie?

Wiemy już, że sport zwiększa wydolność narządów wewnętrznych, dzięki czemu człowiek mniej się męczy, mięśnie stają się silniejsze i ogólnie pozytywnie wpływa na zdrowie. Warto jednak na koniec sprawdzić, czy aktywny tryb życia zawsze będzie dobrym wyborem.
Zalety uprawiania sportu są bezdyskusyjne. Wiedzieć jednak trzeba, że jeśli będzie się samodzielnie ćwiczyć w domu bez odpowiedniej asekuracji i wsparcia specjalistów, dość mocno wzrasta ryzyko kontuzji. Co więcej, sport może także być zbyt obciążający dla pewnych osób m.in z nadwagą. Osoby z otyłością powinny oczywiście być aktywne fizycznie, lecz powinny ćwiczyć bardzo ostrożnie.

Aktywność fizyczna jest jednym z najlepszych sposobów na poprawę zdrowia, o ile będzie uprawiana rozsądnie. Przykładowo na początku warto biegać krótkie dystanse i nie dłużej niż 60 minut dziennie. Sport wspomaga rozwój ciała więc stopniowo czas ćwiczeń i stopień wysiłku będzie mógł być podnoszony.

Marek (15)

Marek od zawsze był związany ze sportem – od młodzieńczych lat trenował wszelkie sporty, by później stać się certyfikowanym trenerem. Marek posiada nie tylko głęboką wiedzę teoretyczną, ale i bogate doświadczenie praktyczne, które chętnie dzieli
z czytelnikami. Jego artykuły są skarbnicą wiedzy o technikach, strategiach i mentalności zwycięzców, które z pewnością pomogą każdemu poprawić swoje wyniki.