Cesarskie cięcie kwalifikowane jest jako poważna operacja. Po niej musi nastąpić czas, w którym organizm będzie się regenerował, dlatego wszelka intensywna aktywność fizyczna musi zostać odwleczona w czasie. Kiedy można ćwiczyć po cesarce? Powrót do aktywności fizycznej sprzed ciąży powinien mieć charakter stopniowy. Odpowiednie ćwiczenia  na brzuch mogą zacząć być włączane dość wcześnie, jednak kluczową kwestię stanowi stan rany i późniejszej blizny po cesarskim cięciu, co koniecznie należy sprawdzić podczas kontrolnej wizyty u lekarza. Powrót do formy do cesarce ma indywidualny przebieg, dlatego moment, kiedy można ćwiczyć po cesarce u każdej kobiety wypada inaczej. 

Kiedy można rozpocząć ćwiczenia po CC?

Cesarskie cięcie to rodzaj zakończenia ciąży, w którym konieczne jest nacięcie mięśni brzucha. Już podczas pobytu w szpitalu po porodzie są wdrażane pierwsze ćwiczenia, które mają charakter przeciwzakrzepowy, oddechowy i dodatkowo mają umożliwić pionizację pacjentki. Powrót do formy sprzed porodu u każdego będzie przebiegał inaczej. Początkowo możesz dźwigać wyłącznie swoje dziecko, a każdy nadmierny wysiłek może przysporzyć dodatkowych kłopotów. 

Ogromny wpływ na to posiada podejście kobiety podczas ciąży. Rekomendowana jest wizyta u fizjoterapeuty, który pokaże jak przygotować organizm do wcześniejszego powrotu do pełni zdrowia. Pokaże jak wystrzegać się błędów opóźniających regenerację. W przypadku prawie każdej kobiety dostrzegalne jest wzbranianie się przed wyprostowaniem, aby uniknąć rozciągania rany. W rezultacie potęgowane są nie tylko bóle pleców, ale również spowalniane są procesy gojenia rany i rehabilitacja całego ciała. Wdrożenie zasad prawidłowej rehabilitacji jest niezwykle cenne i pozwala szybciej uzyskać dawną sprawność. Dodatkowo przyśpieszy etap, kiedy można ćwiczyć po cesarce. 

Ćwiczenia na brzuch po CC a powrót do formy po porodzie

Intensywne ćwiczenia skupione przede wszystkim na mięśniach brzuchu powinny być poprzedzone specjalistyczną konsultacją. Każdy organizm potrzebuje czasu na regeneracje, a jego samowolne skracanie może bardzo zaszkodzić. Zarówno mięśnie dna macicy jak i brzucha przez ostatnie 9 miesięcy były poddawane ogromnemu wysiłkowi, dlatego należy dać sobie czas. Równolegle nie można dziwić się kobietom, że stan ich brzucha motywuje je do rozpoczęcia ćwiczeń. Rekomendowana jest wizyta u specjalisty uroginekologicznego, który oceni w jakiej kondycji znajdują się mięśnie dna macicy i czy można je zintensyfikować podczas ćwiczeń. Pokaże jak należy ćwiczyć mięśnie Kegla. Zazwyczaj powinna odbyć się pod koniec połogu. Dodatkowo ocenie podlega blizna, a kobieta otrzymuje wskazówki odnośnie tego jak powinna wyglądać z nią praca. Wszelkie nadprogramowe aktywności po cesarskim cięciu powinny być za jego zgodą. 

Kiedy można ćwiczyć po cesarce?

Przed wyjściem ze szpitala, personel pokazuje odpowiednie ćwiczenia przeciwzakrzepowe i stawów obwodowych, które pozwalają na pionizację. Dodatkowo pokazywane są ćwiczenia mięśni dna miednicy i ćwiczenia oddechowe. 

Po powrocie do domu, konsultacja z fizjoterapeutą pozwoli na indywidualne dopasowanie aktywności. Równolegle kobieta uzyskuje informacje o sposobie ich wykonywania, aby nie doszło do nadmiernego przeforsowania organizmu. Po wygojeniu się blizny należy udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego. Wówczas po kontroli stanu blizny i ogólnej formy pacjentki dobierany jest indywidualny zestaw ćwiczeń. Nie istnieją uniwersalne ćwiczenia na brzuch po cesarce. Zawsze muszą być one dopasowywane pod kątem potrzeb. Ćwiczenia na mięśnie brzucha są dobierane w oparciu o przebieg ciąży i porodu, a także aktywność przed i w trakcie ciąży. Specjalista pokaże proste, przykładowe ćwiczenia, które będą jednocześnie skuteczne i bezpieczne. Wówczas te ćwiczenia po porodzie umożliwią uzyskanie zdrowej sylwetki bez wystąpienia kłopotów w przyszłości. Na intensywne ćwiczenia wzmacniające pacjentki otrzymują zgodę dopiero po ok. pół roku. Wówczas mogą zacząć bardziej forsujące ćwiczenia angażujące całe ciało. 

Jakie powinny być ćwiczenia po cesarskim cięciu? 

W przypadku kobiet, które rodziły siłami natury możliwe jest wykonywanie treningów już nawet 6 tygodni po porodzie. Moment, kiedy zacząć ćwiczyć po cesarce określa specjalista. Mają one najczęściej charakter ogólnorozwojowy. Wzmacniające ćwiczenia mięśni brzucha po ciąży mogą być wdrożone nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od rozwiązania i o tym, kiedy można ćwiczyć po cesarce decyduje wówczas specjalista.

Stopniowo możesz wrócić do formy poprzez pilates, pływanie i jogę. Coraz częściej studia treningowe decydują się na wdrożenie treningów dla mam z dziećmi, co łączy przyjemne z pożytecznym. Możesz wrócić do aktywności w towarzystwie kobiet o zbliżonej sytuacji życiowej. Jednocześnie taki powrót do treningów pozwoli uniknąć wielu błędów technicznych. Powrót do formy do cesarce to czas, kiedy bacznie należy obserwować reakcje organizmu. Wszelkie niepokojące objawy, np. ból, zaczerwienienie rany, powinny być poddane pilnej konsultacji z lekarzem. 

Powrót do sprawności może zająć Ci więcej czasu niż pierwotnie zakładałaś, jednak w pierwszych tygodniach po porodzie nie zakrzątaj sobie tym głowy. Połóg to czas na odpoczynek po intensywnym wysiłku. Regeneracja jest niezbędna. Bądź dla siebie wyrozumiała i cierpliwa. 

Ania (10)

Ania jako zapalona biegaczka i miłośniczka trekkingu, przemierzyła szlaki w całej Polsce i nie tylko. Jest miłośniczką zdrowego odżywiania i regeneracji, więc pisze artykuły na temat bezpieczeństwa i profilaktyki w sporcie. Ania uwielbia dzielić się swoją pasją i wiedzą, inspirując czytelników do wyruszenia na własne przygody. Jej teksty to mieszanka praktycznych porad, osobistych opowieści i profesjonalnej wiedzy, które motywują do aktywnego spędzania czasu na łonie natury.